G721 Lankforst Woonwaarts
1. Kerninformatie
De maisonnettes in Lankforst zijn gedateerd. Om de woon- en leefkwaliteit voor de bewoners te verbeteren heeft Stichting Woonwaarts een plan gemaakt voor groot onderhoud drie gebouwen, renovatie één gebouw én sloop/nieuwbouw één gebouw met 31 woningen in de woningcategorieën sociale huur en middeldure huur, een ondernemersruimte voor kleine woonvriendelijke bedrijvigheid en een (sociaal) wijkatelier met alle daarbij horende infrastructurele voorzieningen.
Om het bouwplan mogelijk te maken is een grondruil nodig tussen bestaand openbaar gebied van de gemeente Nijmegen en (onder) grond van bestaande gebouwen in eigendom van Woonwaarts. Voorts wordt de openbare ruimte rondom de gebouwen opnieuw ingericht door de gemeente Nijmegen, deze is gedateerd. Op 2 februari 2023 heeft provincie Gelderland een bedrag van € 500.000,- (Steengoed Benutten) toegekend voor de vernieuwing van het openbaar gebied en voor de nieuwbouw.
Vaststelling planexploitatie : 28 maart 2023 omvang € 1 mln.; resultaat: € 0,-; oplevering 2024.
Afsluiting planexploitatie: 31 december 2025
2. Projectgegevens
Programma | |
Woningen | Groot onderhoud 3 complexen (72 won.), renovatie 1 complex (24 won.) en sloop/nieuwbouw 1 complex (31 won.) |
---|---|
Parkeren | Op maaiveld |
Bedrijvigheid | Plint (kleine woonvriendelijke bedrijvigheid /((sociaal) wijkatelier) |
Openbare ruimte | Circa 7.000 m2 |
Opp. plangebied | Circa 15.000 m2 |
Ontwikkelaar intern | H. van Ramshorst |
Ontwikkelaar extern | Stichting Woonwaarts |
3. Ontwikkelingen laatste jaar
Ontwikkelingen van de doelstelling(en) van het project
De anterieure overeenkomst is getekend en de grondruil is uitgevoerd. De provincie Gelderland heeft € 0,5 mln. toegekend vanuit het programma Steengoed Benutten). Een gemeentebijdrage van € 0,2 mln (uit Klimaatadaptatie) bleek medio 2023 uiteindelijk niet mogelijk gwaardoor het planresultaat negatief werd.
Eventuele veranderingen in de scope, het resultaat en de planning
Het groot onderhoud en de renovatie van de complexen is eind 2023 afgerond. De nieuwbouw is medio 2024 opgeleverd. De aangepaste openbare ruimte wordt medio 2025 opgeleverd.
Scenario’s
Niet van toepassing.
Voortgang op het gebied van participatie, communicatie en afstemming stakeholders
Er zijn afgelopen jaar diverse contacten geweest met omwonenden en de ontwikkelaar over het project en over de herinrichting van de openbare ruimte.
4. Financiën
Projectkosten | Projectopbrengsten | ||||
Per 01-10-2023 | Per 01-01-2025 | Per 01-10-2023 | Per 01-01-2025 | ||
Verwervingen | 27.000 | 27.000 | Verkopen | 26.000 | 26.000 |
Bouw en woonrijpmaken | 441.000 | 469.000 | Bijdrage ontwikkelaar | 248.000 | 250.000 |
Plankosten | 210.000 | 218.000 | Subsidie | 500.000 | 500.000 |
Overig | 318.000 | 318.000 | Overige opbrengsten | 70.000 | 109.000 |
Totale kosten | 996.000 | 1.032.000 | Totale opbrengsten | 844.000 | 885.000 |
Gerealiseerd tot datum | 100.000 | 661.000 | Gerealiseerd tot datum | 426.000 | 861.000 |
Gerealiseerd in periode | 52.000 | 561.000 | Gerealiseerd in periode | 276.000 | 235.000 |
Nog te realiseren | 996.000 | 371.000 | Nog te realiseren | 418.000 | 24.000 |
Prognose eindresultaat per 01-01-2024 € 152.000,- nadelig
Prognose eindresultaat per 01-01-2025 € 147.000,- nadelig
Voor deze planexploitatie zijn de standaard parameters niet van toepassing (geen kostenstijging omdat deze reeds in de begroting is opgenomen).
Voor het tekort is een voorziening van € 144.000,- opgenomen. Dit bedrag is gelijk aan de contante waarde van bovengenoemd tekort op einddatum.
Toelichting verschillen
De post Bouw en woonrijpmaken is € 28.000,- hoger door gestegen kosten openbare ruimte in de uitwerking- en uitvoeringsfase. De post Plankosten is € 8.000,- hoger door met name een langere looptijd dan eerder voorzien.
De post Overige opbrengsten is € 39.000,- gestegen door hogere gemeentelijke bijdragen in het project.
Per saldo is het plantekort iets lager geworden.
Uitgifte cijfers afgelopen en eerstvolgende jaar
Niet van toepassing.
5. Risico(beheersing)
Meerkosten aanpak openbare ruimte, verantwoording subsidie
Beheersmaatregel: taakstellend budget/strakke sturing kosten, monitoring subsidievoorwaarden.
6. Beslispunten
Geen.
7. Plangebied